Amikor gyerek voltam, vígan hancúroztunk az öcsémmel a Trabant hátsó ülésén. Az egyetlen rendszabály az volt, hogy gyerekként nem ülhettünk előre. Mai ésszel felfoghatatlan, hogyan tudott anyu vezetni, miközben mi fejhangon idióta dalokat énekeltünk...
A mi gyerekeink idejében már természetes volt a babaülés, és amikor autót választottam, fontos szempont volt, hogy legyen hátul is három darab hárompontos biztonsági öv. Mi a helyzet a kutyákkal?
Amikor akkori barátom megszerezte a jogsit és mellé egy Trabantot, azonnal kipróbáltuk. A főútra persze nem mertünk kimenni, a környékbeli dűlőutakon zötyögtünk eleinte. Gyöngyvirág persze mindenképpen velünk akart tartani... hosszú időbe telt, míg már nem hányt minden járművön utána.
Ma, amikor az autók száma és sebessége sokszorosa a 10 év előttinek, fokozottan figyelnünk kell a biztonságra, amikor kutyát szállítunk.
1. Ne vonja el a sofőr figyelmét
Adott esetben egy pillanat is számít. Ezért úgy helyezzük el a kutyát, hogy ne zavarhassa a sofőrt. A legdurvább, ami történhet, hogy a kutya a pedálokhoz vagy a vezető ölébe mászik. Addig ne indulj el kutyával egyedül, amíg nem marad megbízhatóan nyugton a helyén!
Közvetett figyelemelvonás, főleg, ha egyedül van az ember, hogy nem tudja, mi van a kutyával. Ezért nekem széleslátókörű belső visszapillantó tükröm van, amin keresztül látom, mi történik hátul – gyerekekkel, kutyákkal. Minden kutya első útja(i)t segítővel teszem meg, aki adott esetben helyre tudja utasítani, meg tudja nyugtatni váratlan helyzetben.
2. Hirtelen fékezés
Örök tanulság a családunkban Hódika esete. Hódika egy plüssjáték, „aki” Marci ölében „utazott” a babaülésben. Egy hirtelen fékezésnél elemi erővel csapódott a műszerfalba. Megdöbbenve néztük – és azonnal megértette még a legkisebb is, hogy miért olyan fontos biztonsági öv használata.
Most képzeld el, hogy egy – akár csak 8 kilós – kutya röpül előre! Kirepülhet a szélvédőn, gerincét törheti a műszerfalon, vagy akár téged is magával sodorhat!
Mindig rögzítsd a kutyát az autóban! Megfelel erre egy box, amit biztonsági övvel rögzítesz az utastérben, vagy egy ketrec, amit a csomagtartóban rögzítesz, vagy egy speciális hám, amit a biztonsági öv tartójához kapcsolsz.
3. Baleset esetén
Amire talán gondoltál is: hogy ne sérüljön a kutyád, ha baleset történik. Ennek érdekében ugyanazt teheted, amit a hirtelen fékezésnél leírtam.
Van azonban egy olyan szempont is, ami sosem jutott eszembe, egy mentőkutyástól hallottam (köszönöm, Attila): ha a baleset után külső segítségre van szükséged ahhoz, hogy kijuss az összetört autóból, esetleg még eszméletlen is vagy, akkor a kutyád – a maga szintjén teljesen jogosan – a végsőkig védelmezni fog. És ez nagyon megnehezíti a segítők munkáját! Nem elég, hogy az életedért harcolnak a ronccsal és az idővel, még egy kutyát is ártalmatlanná kell tenniük...
Nézzük át most már mindezek tükrében a kutyaszállítás módjait! A legkevésbé biztonságossal kezdem, a végén találod az ajánlottakat.
A kutya beszáll az autóba, és ott utazik, ahol akar.
Az ülésen fekszik vagy ül.
Az ülés előtt fekszik vagy ül a „földön”, „lábnál”.
Csomagtartóban (kombi vagy 5 ajtós autók esetén) utazik. Ajánlott ráccsal elválasztani az utastértől.
Speciális hám van rajta, amit a biztonsági öv helyére rögzítünk.
Rögzített boxban vagy ketrecben utazik bezárva.
Jó utat kívánok!